Drobečková navigace

Úvod > Aktivity > Novinky > Nová posila týmu přináší novinky z učitelského festivalu v Litomyšli

Nová posila týmu přináší novinky z učitelského festivalu v Litomyšli



Datum konání:
4.3.2024

Nová posila týmu přináší novinky z učitelského festivalu v Litomyšli

Na začátku roku realizační tým Učíme se na Náchodsku – MAP 4 rozšířil své řady o novou členku, konkrétně koordinátorku komunikace Simonu Mrázkovou. Simona pochází z Nového Města nad Metují a bydlí v Náchodě, kam se po skoro 15 letech vrátila s cennými zkušenostmi z oblasti strategického plánování a evaluací ve vzdělávání. Aby se Simču podařilo dostatečně „nakopnout“ do nové práce, byla ke konci února vyslána na léty prověřený festival pro učitele Nakopněte svoji školu v Litomyšli.

https://www.nakopnetesvojiskolu.cz/

Simona Mrázková a Darina Bártová na Nakopněte svoji školu.JPEG

„S MAPem jsem se setkala poprvé v roce 2020 na Praze 12, kde jsem se věnovala aktualizaci tamního strategického dokumentu. Tehdy jsem projektovou logiku teprve začala postupně vstřebávat. Vlajkovou lodí projektu byl dnes již nefungující knižní veletrh pro děti a dospělé s pestrým doprovodným programem Knihomap,“ vzpomíná nová týmová posila. Další zastávka na cestě do náchodského MAPu vedla přes MAS Královédvorsko, kde projekt MAP posouvala směrem kupředu během roku 2023. „Z přijetí do MASky Stolové hory, která je příjemcem projektů MAP na Náchodsku, jsem upřímně nadšená, nejen díky dobře fungujícímu týmu, ale především proto, že můžu svou energii a zkušenosti začít uplatňovat v místě, ze kterého jsem vzešla a ke kterému cítím příslušnost.“   

Kromě nezbytného síťování a sdílení s 200 učiteli a řediteli z celé České republiky účast na Nakopněte svoji školu přinesla potřebnou novou inspiraci od více než 50 řečníků, lektorů a vystavovatelů, kteří byli na místě k dispozici.

Festival se ve větší či menší míře dotkl všech aktuálně skloňovaných témat, která v současnosti hýbou českými školami. Účastníci prostřednictvím jednotlivých mluvčích prolétli skrz umělou inteligenci, mediální diskurz, nadané žáky, wellbeingová témata, témata spojená s LGBT+, výzkumy věnující se snižování vzdělávacího neúspěchu žáků v České republice a mnohé další.

Významná část témat rezonujících napříč festivalem se váže k prevenci patologických jevů v rámci třídních kolektivů. Svým příspěvkem věnovaným komplexnímu celoškolnímu programu prevence a řešení šikany KiVa, který učí základní školy efektivně předcházet šikaně a samostatně ji řešit, přítomné obohatila organizace Schola Empirica. https://www.scholaempirica.org/metodiky/kiva/

Programům dlouhodobé prevence se interaktivní formou s využitím psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky věnuje rovněž organizace Semiramis, která byla na místě zastoupena prostřednictvím Centra primární prevence Pardubického kraje.

https://www.os-semiramis.cz/os-site/centra/centrum-primarni-prevence-pardubickeho-kraje/

Výraznou součástí festivalového dění byl stánek Dobronautů. Jejich kreativci a psychologové připravují edukačně-zážitkové výzkumem a zkušenostmi ověřené programy a pomůcky pro děti ze ZŠ na podporu empatie, pohody a duševního zdraví dětí i vyučujících. Účastníci festivalu se mohli s preventivními programy „Zpátky v čase“ a navazujícím „Hvězdným týmem“ seznámit formou workshopů probíhajících v rámci festivalu. „I já se tak v rámci probíhajícího workshopu převtělila v adepta týmu agentů dobronautů, tedy žákyni 4. třídy základní školy, která si za pomoci putování časem před, v průběhu a po konkrétním incidentu spojeném se šikanou tříbí svůj postoj a způsob jednání vůči šikaně ve svém okolí,“ dokresluje festivalové dění Simona.

https://www.dobronauti.cz/

Tvořivý přístup v oblasti primární a sekundární prevence rizikového chování zastává další festivalový vystupující Divadelta, kteří používají metodu interaktivního divadelního fóra, kde se diváci aktivně zapojují a prožívají situace na „vlastní kůži“. https://divadelta.cz/

Simona spolu se zbytkem realizačního týmu Učíme se na Náchodsku – MAP 4 je připravena průběžně přinášet užitečné tipy k různým součástem tématu vzdělávání.