Drobečková navigace

Úvod > Aktivity > Novinky > Rok po konferenci aneb Co je nového v učení v terénu?

Rok po konferenci aneb Co je nového v učení v terénu?



Datum konání:
26.10.2022

O tom, že od poslední konference Učení pro život uplynul rok, jsme vás už informovali. Pevně věříme, že jste si důkladně prošli nabitou fotogalerii a zavzpomínali s námi alespoň přes obrazovku. 

A aby to vzpomínání nebylo jen obrázkové, rozhodli jsme se připravit pro vás menší seriál rozhovorů s lektory, které jste na konferenci Učení pro život 2021 mohli potkat.

 

 První inspirativní rozhovor nám poskytla terénní učitelka Mgr. Petra Dočkalová

 

Co nového se děje v oblasti terénního učení rok po konferenci?   

V terénu jsou v souvislosti s učením stálá témata jako je: podpora procesu učení, zaměření se na potenciál každého žáka. Konkrétně, jakým způsobem potenciál odhalit, jak ho podporovat a rozvíjet. Zamyšlení nad tím, jak z "učení je mučení" vytvořit "učení je bohatství", jež bude lidem sloužit a rozvíjet jejich potenciál. 

 

Prostě z učení by člověk neměl být otrávený,“ říká Petra Dočkalová.   

 

Co se mění ve světě učení? 

Ve světě učení se mění to, že nepracujeme pouze s učením nazpaměť, ale s učením v souvislostech. Žádaná je projektová výuka, jelikož vše se vším souvisí, a také učení v terénu (v lese, městě, v okolí).

Další oblastí, která se řeší je, jak podpořit učení a osvojování dalšího jazyka, využití a propojení učení s technologiemi. Velmi žádané je téma kreativita v učení. 

Stále se zdůrazňují, a to zejména na mezinárodních konferencích, kompetence a pravomoce 21. století, čemu je potřeba věnovat pozornost. Konkrétně hodnotovému vzdělávání, spolupráci, soustředěnosti, 4k - kreativita, kritické myšlení, kooperace, komunikace. 

 

Tyto kompetence by měly být ideálně přirozenou součástí učení. Měli bychom je žít, ne o nich pouze mluvit,“ dodává Petra Dočkalová.

 

Po době online výuky se více mluví o dalších možnostech učení a vzdělávání. O čem přesně?

Více se hovoří o tom, že škola je pouze jedno z mnoha prostředí, kde se lidé učí. Společnost zajímá domácí vzdělávání, nově vznikající komunity a sebeřízené učení. Více se po celé ČR využívá také vzájemné učení, peer to peer. Zaměřuje se pozornost na atmosféru, důvěru, zklidnění a zodpovědnost. 

Proč? 

Jelikož mozek se učí v prostředí, kde je bezpečno. V prostředí, kde je například nezdravá konkurence, nebo přílišné soutěžení, jsou studenti pouze v módu přežit, což není žádoucí. V případě, kdy se učení nedaří, není v souladu s potřebou, smyslem, se mluví o pojmu "vynuděný mozek". Vše je ale řešitelné a je opět potřeba více se dozvědět o fungování mozku při procesu učení.

A co stálé téma - hodnocení a další možnosti hodnocení?

Některé školy opustili známky, využívají slovní hodnocení, formativní hodnocení, hodnocení pomocí procent. Nově vznikající školy se vydávají cestou nehodnocení, využívají popisnou zpětnou vazbu na proces učení. Aktuálním tématem je učení v souvislostech. To jsou vše obsahová témata v souvislosti s učením.

Co se týká formy, jak podpořit proces učení?

Tam se ukazuje změna přístupu. Tedy, další téma je: změna přístupu, směřující nejčastěji k oboustrannému respektu. Po celé ČR jsou školy, učitelé, kteří jsou zaměření na výkon, autoritativní přístup, poté školy, učitelé, kteří aktuálně prochází změnami - mění svůj přístup. Další školy, učitelé, kteří ctí přístup oboustranného respektu. Nic není jen černé nebo bílé, vždy je potřeba zažít atmosféru, vidět učební proces. Také vznikají skupiny, komunity, prostředí, kde se děti a dospělí věnují učení propojenému se životem. Takže to je spíše prostředí, kde jsou podněty, přednášky, workshopy a možnosti pro toho, kdo se chce dozvědět více a chce se i potkat.

Čemu dalšímu se věnujete rok po konferenci?

Stále mne zajímá neurověda ve vzdělávání. Jak funguje mozek a co se děje v procesu učení. Rozumové tzv. kongitivní učení, učení s ohledem na fungování mozku. Věnuji se více do hloubky sebeřízenému učení, učení, které podporuje vnitřní motivaci, disciplínu a celkový rozvoj osobnosti každého člověka. Denně konzultuji proces učení u dětí a dospělých. Moje pozornost je na tom, aby učení opravdu bylo pro lidi, sloužilo jim a rozvíjelo je. A aby dětem byla nechaná autonomie a nezávislost. Zorganizovala jsem v Náchodě promítání dokumentu Svobodné děti a debatu nad učením, kde se sešlo zhruba 50 lidí a diskutovali jsme nad možnostmi učení. Zavádím Rodinné učení, spolupracuji více s nově vznikajícími komunitami, skupinami, školami. Stále lektoruji a spolupracuji s NPI, jezdím do škol po celé ČR, cestuji i za hranice ČR. Vytvářím v ČR Spoluučící se skupiny, kde se vždy věnujeme konkrétnímu tématu v souvislosti s učením. A také odpočívám, věnuji se rodině, zahradě a pravidelně pracuji i rukama.

Zmiňovala jste také dvě naprosté novinky, kterými se zabýváte? O čem jsou?

První novinkou je 1.  cyklus seminářů - Učit se učit - aneb průvodce sebeřízeným učením, který je teď žádaný. Nejvíce strategie učení. Druhou novinkou je Mozková posilovna - zaměřená na cvičení a podporu kognitivních (rozumových) funkcí a opět proces učení. Podporuji nejen děti, ale i dospělé. Spolupracuji s lidmi po úrazu, mozkové mrtvici, infarktu. Tam se jedná o tzv. restart mozku. Stále mne zajímají všechny typy myšlení, jelikož v tom je krása, že každý myslíme jedinečně a můžeme se obohacovat.

Co je pro Vás nyní to nejdůležitější?

Stále se učím a to s nadšením. Zjišťuji, co se chci ještě všechno naučit, zjistit, zažít. Jaké zkušenosti chci získat. Aktuálně se připravuji do Anglie, do sto let staré školy Summerhill. Škola, která právě věří na sebeřízené učení a učí také svobodu. Na vlastní oči uvidím, uslyším to, o čem jsem doteď pouze četla. Cítím velký vděk, za tuto možnost.

Co byste vzkázala našim pedagogům?

Zdravím vás všechny, přeji nám všem, aby se spolupráce s dětmi, studenty dařila. Aby práce dávala smysl, měli jste nadšení. V době, kdy změna je trvalý stav, aby se nám dařilo uchovat si nadhled, klid, úsměv a humor. Zažívali jsme příjemné pocity. Dařilo se nám vytvářet prostředí, kde je důvěra, bezpečí a každý se může věnovat učení, rozvíjet se. A když přijdou nepříjemné situace, (což neovlivníme), tak ovlivníme reakci na ně, což je potřeba si uvědomit. Často přichází poučení, uvědomění právě ze složitějších, někdy i nepříjemných situací. Tam přichází otázka: co se na tom mohu naučit?

Srdečně zdraví Vaše Terénní učitelka Mgr. Petra Dočkalová

Budeme se těšit na další sekání, povídání a zamyšlení se nad učením. 

 

terénní učitelka Mgr. Petra Dočkalová
výuka v terénu
výuka v terénu


Komentáře


Žádné komentáře doposud nebyly přidány.

Přidat komentář

Vámi zadané osobní údaje budeme zpracovávat za účelem odpovědi. Bližší informace naleznete v zásadách zpracování osobních údajů